gallery/10251982_753232961388158_5913305279535665173_n


STRESS | BURN-OUT | FYSIEKE SIGNALEN


Stress heeft verschillende uitingsvormen. Je kunt allerlei vervelende lichamelijke klachten ontwikkelen zoals hoofdpijn of buikpijn maar ook hartkloppingen of hyperventilatie.

Je kunt stress ervaren als een gevoel van constant ‘aan’ te staan zonder dat je de uit-knop nog kunt vinden. Je merkt veranderingen op in jouw gemoedstoestand en gedrag.

Je zult hoogstwaarschijnlijk wel herkennen dat jouw hoofd overuren maakt en jouw prestatievermogen onder lijdt. En dan hebben we het nog niet eens over jouw nachtrust en energie.

Er zijn zeker 60 signalen van stress. Ieder lichaam is anders en produceert andere signalen. De boodschap: totdat je luistert, blijft jouw lichaam meer klachten produceren!

VAN STRESS NAAR BURN-OUT

Voordat je burn-out bent, gaat er een lange periode van stress aan vooraf. Je zou het kunnen vergelijken met een berghelling met een cliff aan het einde.

De tijd van een beetje stress naar burn-out verloopt in fases:

 

Fase 1 - Stress

De eerste fase is stress. In deze fase is er nog niet zoveel aan de hand. De stress zorgt ervoor dat je beter kunt presteren en in deze fase herstelt jouw lichaam helemaal van de stress. 

Fase 2 - Chronische stress

De tweede fase is chronische stress. In deze fase begin je last te krijgen van stress. Je ontwikkelt allerlei (fysieke) klachten  omdat jouw lichaam niet voldoende herstelt.

Fase 2 - Chronische stress

De tweede fase is chronische stress. In deze fase begin je last te krijgen van stress. Je ontwikkelt allerlei (fysieke) klachten  omdat jouw lichaam niet voldoende herstelt.

Fase 3 - Overspannenheid

De derde fase is overspannenheid. Als je overspannen bent, staat jouw stress-systeem constant ‘aan’. Het aantal (fysieke) klachten stijgt en jouw lichaam zoekt net zo lang naar klachten totdat je er wél naar luistert. Ik noem dit de eerste dip. Op dit moment sta je nog wél op de berg.

In de fase van overspannenheid, nemen mensen vaak wat rust. Dit is erg belangrijk in deze fase. Als het daarna weer wat beter gaat, hebben mensen de neiging om ‘gewoon’ weer aan de slag te gaan. Als er op dat moment niets veranderd is aan de situatie en de manier van werken, dan is het risico op een double dip erg groot.

Fase 4 - Burn out

De tweede dip is de vierde fase. De fase van burn-out. Op dit moment ben je van de berghelling gevallen, het ravijn in. Als je burn-out bent, ben je helemaal uitgeput en herstelt je lichaam bijna niet meer.  Jouw elastiekje is geknapt en op dit punt duurt het vaak een lange periode voordat jouw batterij weer opgeladen is.

 

Fase 5 - Duurzame reïntegratie

Hierna begint de fase van duurzame re-integratie. Je gaat weer aan het werk en het is heel normaal dat je weer tegen dezelfde dingen aanloopt. In deze fase vind je jezelf opnieuw uit en leer je jezelf nog beter kennen. Het herstel gaat met vallen en opstaan.